.

seposen untuk Porsche

Friday, September 13, 2013

Pantang 44 Hari :: Review Set Bersalin NR

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 9/13/2013 02:32:00 PM
Assalammualaikum w.b.t.

Muhammad Raid sudah berusia 12 hari. Haii...comelnya anak aku ni bila dia tido. Tak tak berapa nak comel bila dia bangun pukul 12 tengah malam sampai la 5 pagi, huhu. Alhamdulillah, dia kena kuning tu tapi tak lama. Mula-mula bacaan dia 8, then esoknya bawak lagi, naik 9.5, lepas tu Alhamdulillah terus turun 5. Mungkin sebab bagi susu badan. Walaupun tak banyak, tapi boleh la.

Walau bagaimanapun, baby start untuk muntahkan susu badan yang aku bagi bila aku start ambik produk NR. Mungkin memberi perubahan pada rasa agaknya. Tapi produk Herbanika Bersalin NR ni agak bagus la. Aku tulis ni, tak dapat bayaran pape pun. Just nak share je lah. Sebab ikut sepupu aku yang sebelum ni pakai Lisa Formula, dia kata kurang best skit. Lepas tu anak kedua dia pakai NR, better. Aku pun mengakui la. Setakat ni aku baru ambik Phytonatal. Memang terbaik. Masa nak poo-poo awal-awal tu sakit la, cuak oiii. Ada dekat sejam aku dok dalam jamban tu. Punyalah takut nak meneran sampai satu masa asbenku ketuk pintu toilet, dia kata 'Berjaya ke tak??'

Aku rasa petang tu, ada dekat 2 kilo berat tinja aku tu. Memang lawas. Cumanya, aku rasa haus sikit makan Phytonatal, and rasa panas jek badan. Berpeluh. Then aku pakai lulur dia. Yang ni aku pakai sebelum mandi, rasa kulit halus jek after pakai lulur ni. Pastu aku sental sesedap hati di bahagian yang banyak stretchmark. Yang aku perasan, kat peha aku memang kurang dah. Kat bahagian perut, harus kuatkan kuasa menyental.

Minyak Herbanika plak aku letak kat pad dengan sapu kat tempat jahit. Minyak ni akan bagi rasa berangin yang selesa bila letak kat pad. Masuk hari ke-12 ni, kurang dah rasa sakit kat bawah tu. Cumanya rasa gatal. Mungkin sebab darah beku kot, darah tu kan tak menyerap kat pad. So ala-ala terawang-awang gitew di permukaan menyebabkan rasa tak selesa. Kerap gak aku menukar pad. Lagi satu, Mak siapkan air rebusan bijik manjakani untuk digunakan ketika bilas/cebok. Cepat keringkan luka Mak kata, aku ikut je la.

Untuk luka dalaman, aku makan ikan haruan yang dimasak singgang. Mak masak campur asam keping yang banyak, halia and bawang. Untuk lima hari pertama, makan ikan haruan. Then Mak masakkan ikan tenggiri. Resipi sama, ikan jek bertukar huhu. Aku jugak amik Gamat King Anugerah. Lepas habis ni, nak amik pati haruan. Yang penting, luka dalaman tu cepat sembuh.

Mandi, asben akan panaskan air campur daun lengkuas, serai wangi dan halia. Aku masukkan Uncang Cuci NR skali. Then mandi la suam-suam. Hangat jek rasa badan, selesa. Pastu baru sapu minyak urut NR tu, then pakai krim barut dia, pastu berbengkung. Bengkung pun asben tolong pakaikan. Huhu pasni bila dia dah mula bekerja, aku la pakai sendrik.

Setelah beberapa hari menggunakan set bersalin NR, nampak perubahan. Badan rasa bertenaga sikit. Aku baru je amalkan set ni dalam 5 hari camtu. Sebab Mak pesan, nak guna set bersalin, tunggu sampai bayi dah tanggal tali pusat. Ikut je la. Perubahan takde la banyak sangat, sebab baru lagi kan. Paling nampak, badanku ler. Wan kata dah susut sikit. Hee harus la. Nak jaga badan punya pasal.

Makanan dan minuman, minggu pertama memang aku sendiri yang catu. Sebab Wan kata after deliver, "Nape perut besar lagi?" Huhu. So nasi aku memang segenggam, air suam separuh gelas. Tapi bila time minum petang, boleh habis setin biskut mayat aku cicah dengan milo panas. Berselera betul. Sebab aku makan nasi sikit sangat. Mak pun bising tapi tak boleh nak buat apa-apa bila anaknya taknak. So untuk cover balik rasa lapar yang datang, aku ambik kurma, kismis dan buah epal bila lapar. Then aku dah taknak sekat-sekat air kosong sebab badan perlu air untuk proses perkumuhan, plus aku breatfeed jugak. Minum je. In sha Allah akan teruskan sampai la habis pantang.

Mak jugak tak bagi aku makan udang, ketam, sotong dan beberapa jenis ikan. Setakat ni aku makan ikan gelama, haruan dan tenggiri sajork. Makanan berkacang pun tak boleh. Termasuklah soya, tauhu dan kicap sebab berasaskan kacang. So protein ganti dengan ikan yang mak aku masakkan. Vitamin C penting, untuk pengecutan rahim dan penyembuhan luka dalaman. Aku amik anggur dan epal. Vitamin yang spital bagi tu aku tak makan pun, huhu. Jangan la contohi ye, sebab vitamin yang dey all bekalkan tu bagus untuk penyembuhan dalaman, cuma aku ni selalu lupa makan ubat-ubatan tu. Lebih suka consume straight dari sumber asalnya.

Setakat ni, tu je yang aku lakukan dalam tempoh berpantang. Best berpantang ni, tak payah buat kerja satu hapa pun. Mak aku tak bagi buat, dia suh aku tidokan anak, susukan anak, rehat, tido, online dan tengok tv jek. Makan pun berhidang masuk dalam bilik. Emm...yang tak bestnya. Mak aku masak best-best plak time aku tengah pantang ni. Sambal udang la, karipap daging la, labu masak lemak, ayam kampung ungkep...huwaaaaa!!!






0 comments: