.

seposen untuk Porsche

Monday, April 25, 2011

Cerita syahdu ketika berpuasa...

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 4/25/2011 08:47:00 PM
Ketika jam tepat berbunyi pukul 5 pagi, mak membuka lampu bilikku. Mengejutku bangun sahur untuk berpuasa. Dalam kemalasan melawan bisikan iblis agar terus tidur (kau tidurlah....bukan mati pun kalau tak bersahur...), aku bangkit juga. Terus aku pergi ke dapur. Mak selongkar periuk kemudian hilang ke bilik air. Aku pun tengok periuk. Ada nasi. Peti sejuk ku buka, telur ayam 2 biji ku basuh, minyak dalam kuali dipanaskan dan...

Siap menghidangkan kicap dan telur goreng beserta sedikit nasi sejuk, mak muncul dan kami mula mengalas perut dalam keheningan pagi. Setelah minum segelas air kosong, langsung aku ke bilik. Emak pula meneruskan rutin mengejut adik-adik untuk ke sekolah.

***

8 pagi hari ini.

'Kata nak potostet sijil tu ha, cepat le siap,' arah abah dari luar rumah. Hmm...dalam malas-malas aku mandi. Sejuknya air tak usah kira...sekadar basah-basah badan kemudian cepat-cepat aku bungkus tuala. Sejuuuuk.

Tepat pukul 10 pagi, aku, mak dan abah berada di Bandar Maharani mencari-cari kedai fotostet. Kereta diparkir di tepi jalan, lantas aku berjalan sendirian menyelusuri kedai-kedai di sekitar bandar. Panasnya hari usah dikira. Tetapi entah dari mana tenaga itu datang untuk aku berjalan dalam terik mentari. Nikmat berpuasa barangkali. Pulang dari fotostet, abah dan mak sudah menunggu di luar kereta. Lalu mak...

'Kakak, abah ajak makan mee bandung Wah San,'

'La?'

***

Memang sedap mi bandung kat situ. Tun Abdullah Ahmad Badawi, YAB Ghani Othman, Chef Wan dan ramai lagi orang besar dah makan kat situ. Kalau tak caya, tengoklah gambar kat kedai diorang.

And there goes my puasa sunat.

0 comments: