.

seposen untuk Porsche

Sunday, July 21, 2013

Biskut oh biskut

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 7/21/2013 11:10:00 AM 0 comments Links to this post
Assalammualaikum w.b.t.

Seronok pulak dah masuk minggu kedua puasa ni, ramai orang dah mula fikir-fikir nak balik kampung mana (kalau yang dah kawen la), nak baju raya kaler apa, cuti berapa hari dan memacam lagilah.

Hampanya, raya tahun ni aku antara yang menghadapi konflik kepentingan. Dia nak balik rumah dia, aku pulak mesti la nak balik rumah aku. Kata-kata kawan aku sumernya mengharapkan agar raya kali pertama bagi orang yang baru kawen, mesti la nak balik rumah perempuan...langsung tak boleh pakai!

Dia tak ada sesiapa kat rumah malam raya nanti, akak dia tahun ni beraya di rumah mertua. Adik dia pulak berkemungkinan raya kat Melaka dulu. Sebab tahun lepas masing-masing kat Labis. Aku pulak, Zana dah inform awal-awal tak dapat balik raya. Cuti raya dia start raya kedua ke ketiga, camtu la. Pun takde sapa kat rumah nanti malam raya. Haruslah aku berada di sana.

Apa pun, aku bersyukurlah sebab jarak Muar ke Labis tu tak jauh. Tapi konflik jugak bila nak balik kampung tu. Huhu.

Rancangnya macam nak buat biskut raya sendiri. Biasalah, tahun sebelumnya dua buku kek lapis aku buat. Rindu pulak nak melapis. Dulu buat kek lapis strawberry cheese dengan kek lapis oreo. Tahun ni dua buku aku tempah. Huu...menanges aku nak membayor rege tu nanti. Masa testing ari tu mana ingat nak tengok harga, dah letak nama dengan jenis kek, tengok harga, rasa nak tertelan gigi.

Apa pun, aku rasa harga kuih di bazar tahun ni memang MAHAL. Aku terkejut rata-rata letak harga kuih RM2 untuk 5 bijik! Dah la saiz kuihnye kecik. Paling aku terkejut Najmie beli popia, 2 bijik SERINGGIT! Popia tu panjangnya ada la panjang jari telunjuk aku ni ha, nipis jek. Mintak maaflah, tapi aku memang tak support peniaga yang carik untung cekik darah ni. Tapi aku pelik, kedai dia tetap ramai orang pergi.

Aku support peniaga yang memberi aku kepuasan dalam membeli kuih. Setakat ni ada la sorang makcik ni jual kuih, saiz kuih ok la, tak la besar sangat tapi kalau seringgit tiga bijik tu kira berbaloi la. Sedang elok. Dan kedai dia pun sentiasa je ada orang. Aku kalau ke situ, memang antara yang aku beli ialah kuih kertas/getas ataupun lepat ubi.

Bila dah duduk sendiri ni, rasa rindu pulak nak bukak puasa kat kampung. Aku ingat lagi, dulu masa sekolah, punya la tensen aku hari-hari kena tolong mak masak buka. Aku pikir, kalau beli je kan senang. Mak pulak kata, 'beli bukannya sedap pun.'

La ni, bila dah duduk sendiri, hari-hari beli, mula la aku mengiyakan kata-kata mak tu. Buat sendiri memang best. Cuma kalau aku kat sini, nak buat sendiri buka tu agak kurang berbaloi la. Makan sorang je. Beli lagi jimat. Aku buat puding berkuah pun ambik masa 3-4 hari jugak nak habis. Kalau kat rumah, hari tu buat, hari tu jugak lesap. So bila aku terpikirkan bubur lambuk ke, serawa pulut durian ke, aku tunggu balik kampung je la buat. Kalau buat kat sini, entah bila pulak nak habis.

Aku pernah masak bubur lambuk. Dan portion tu tak banyak pun, tapi tetap payah nak abes. Hmm kalau terasa nak makan lagi, aku ambik je kot bubur lambuk kat masjid Masai tu nanti.








Wednesday, July 17, 2013

Nikmatnya berpuasa

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 7/17/2013 09:49:00 AM 0 comments Links to this post
Assalammualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, sedang berusaha menunaikan salah satu Rukun Islam iaitu berpuasa di bulan Ramadhan. Sememangnya bagi aku, terasa amatlah seronoknya waktu berbuka apabila dapat meneguk minuman. Tapi malangnya aku ni tak beranilah minum air sejuk waktu berbuka, stamina aku di bulan puasa ni merudum aje penurunannya. Jadinya aku berbukalah dengan kopi atau teh panas. Pergh, nikmat ok. Asalkan dapat minum.

Setakat ni tak ada rasa nak pitam atau muntah-muntah, tapi rasa haus ya amat. Macam orang lain jugak. Lapar pun kurang. Betapa aku sangat menghargai setiap teguk yang aku minum selama ni. Alangkah nikmatnya air anugerah Allah s.w.t. itu.

Malangnya, aku ni terlalu kuat pulak minum teh dan kopi di bulan-bulan pose ni, sehingga aku mampu minum air kosong 2 gelas sahaja sehari. Sebelum tidur dan semasa sahur. Sepatutnya kena lebihkan kerana kalau badan aku dehidrasi, air ketuban untuk baby pun boleh terhidrat sekali. Baru tahu huhu. Jadinya lepas ni kena tingkatkan minum air kosong.

Bulan puasa kali ini jugalah menunjukkan betapa MALASnya aku untuk memasak buka. Tahun lepas kemain rajin lagi. Buat mi kungfu la, soto lah, masak nasi...tahun ni, setakat ni muka aku tak pernah gagal check-in dekat bazar sekitar Masai ngan Pasir Gudang ni. Cuma waktu sahur aku gagahkan diri untuk masak jugak, walaupun sekadar goreng telur. Tapi hari tu berjaya buat daging padkapau untuk sahur. Kira ok jugaklah kan.

Minggu depan ada lagi sekali check kat Klinik Kesihatan. Tak kusangka, baby dah nak masuk 8 bulan. Hihi. Semalam baca, katanya usia kandungan macam ni, bayi dah boleh menggeliat, kelip-kelip mata, jari pun dah boleh gerak-gerak. Membayangkan macam manalah budak tu menggeliat dalam perut, aku tersenyum sendiri.

Tahun ni agak berbeza, beraya pun dah ada dua kampung secara otomatiknya. Labis dan Muar. Walaupun tak jauh, setakat Wan bawak keter, aku rasa sejam setengah aje jaraknya, tapi bila beraya kena lah bagikan cuti.

Cuti rayaku bermula awal. In sha Allah seawal 3hb Ogos 2013. Haa awal kan. Mulanya nak temankan dia kat Lumut nun ha, tapi mak aku kata dah sarat tu tak payah la pergi jauh-jauh. Balik kampung yo lah. Kot terberanak kat Lumut kang satu hal plak nak balik Johor. Sebab masa tu aku kandungan dah mencecah 8 bulan. Kalau ikutkan aku, sapelah takmau teman suami sendiri. Huhu. Dia pulak taktau cuti rayanya bila.

Kalau balik kampung, sempat la aku menguli kuih raya sejenis dua. Setakat ni dah dua buku kek lapis aku tempah..rasa macam nak kensel tapi segan la pulak. Almaklumlah, mau cecah RM200.

------> bersambung. Toilet.

Alhamdulillah. Lega. Satu fakta yang aku baca, bila kandungan dah masuk trimester terakhir, akan terasa tekanan di kawasan pundi kencing yang mengakibatkan ibu-ibu hamil akan terasa kerap nak buang air.

Buat masa sekarang, duduk lama sangat pun rasa kurang selesa. Berdiri pulak cepat letih. Rasa senak jek bahagian bawah dada ni. Yang paling selesa, semestinya berbaring. Hahah.

Oh ya, feveret den maso bulan poso ni ialah air sirap bandung soda. Dulu pernah buat sekali, berketul pulak susunya. Kali ni, aku buat dengan berhati-hati. Aku kacau dulu susu cair dengan kordial ros. Pastu dah elok warnanya, baru aku masukkan aiskrim soda. Terus kacau. Macam ni, takla mendadih susu tu tadi. Aku buat tak letak air kosong, memang soda tu aku letak banyak. Hasilnya, pekat, segar dan manissss menyelerakan. Aku memang minat manis ok. Jadi, tak ada masalah sangat nak hadap air tu. Cuma kalau buat kat rumah (maksudnya, kampung) memang la aku letak air masak. Kalau tak bising mak aku.


Aku harap, semoga kekuatan terus diberikan olehNya untuk meneruskan ibadah berpuasa ni. Nikmatnya ketika berbuka, Subhanallah...hanya Tuhan yang tahu.


Tuesday, July 9, 2013

Suamiku hensem?

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 7/09/2013 12:14:00 PM 0 comments Links to this post
Assalammualaikum w.b.t.

No. I think Allah made such a perfect couple that it would always be fair and square. Yang cantik, berpasangan dengan yang sederhana. The one who simply gets angry, will have someone with full of patience. Those who serious, will get someone whose more light-hearted. Begitu juga sebaliknya. So that's how we complete each other. In my case, I'm the beauty. He's not the Beast, but he's the good samaritan. When I say good samaritan, I mean 'no-girl-look-at-him-twice' kind of guy.