.

seposen untuk Porsche

Saturday, October 30, 2010

tersentuh

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/30/2010 09:14:00 PM 1 comments Links to this post
Waktu rehat pukul 1 sampai 2 petang tadi, aku dengan Tasnim and Fizah (kot...aku lupa la name lagi sorang tuh) pergi makan dekat foodcourt 3rd floor Queesbay. Balik makan nak turun ke 1st floor, dalam ramai-ramai umat yang ada kat situ, ada satu yang betul-betul menarik perhatian aku.



Pada mulanya, aku ingat sorang tu sempurna fizikalnya. Rupa-rupanya 2-2 tu insan istimewa. Aku tengok, mereka saling melengkapi. Gembira je berdua tu. Dan orang ramai pun prihatin, bagi laluan. Yang buat endah tak endah tu, aku rasa nak tempeleng jek.

Insan-insan macam ni selalu ada tempat istimewa dalam hidup aku. Banyak benda dari mereka yang aku belajar. Untuk final project aku kena pergi rumah kanak-kanak dyslexia dengan syndrom down. Mereka memang istimewa. Diorang nampaknya lebih bersedia menghadapi hidup. Berbanding aku yang kadang-kadang, rasa nak terjun bangunan jek bila dugaan datang bertimpa-timpa.

Manusia yang normal, boleh fikir dengan elok, Tuhan bagi akal, selalu carik jalan singkat. Dia, tanpa kesempurnaan seorang insan, terus harung hidup dia.. Tabah.

Tuesday, October 26, 2010

penerang mata dikala kemengantukan

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/26/2010 12:02:00 AM 0 comments Links to this post
Fakta atau auta

1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

p/s : Aku tak tido lagi waktu-waktu cenggini. Kalau tak, rumet aku balik keje je tengok aku da terlentang atas katil. Tapi sebab aku baca mende nih, kalau da basi tu tak tau la. Tapi hilang plak rasa ngantuk haku.

sedar tak nombor 8 takde? hehe ok,dapat dari sini

Saturday, October 23, 2010

linger

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/23/2010 11:43:00 AM 0 comments Links to this post
If you, if you could return, don't let it burn, don't let it fade.

I'm sure I'm not being rude, but it's just your attitude,
It's tearing me apart, It's ruining everything.

I swore, I swore I would be true, and honey, so did you.
So why were you holding her hand? Is that the way we stand?
Were you lying all the time? Was it just a game to you?

Oh, I thought the world of you.

I thought nothing could go wrong,
But I was wrong. I was wrong.
If you, if you could get by, trying not to lie,
Things wouldn't be so confused and I wouldn't feel so used,
But you always really knew, I just wanna be with you.

But I'm in so deep. You know I'm such a fool for you.
You got me wrapped around your finger, ah, ha, ha.
Do you have to let it linger? Do you have to, do you have to,
Do you have to let it linger?

Thursday, October 21, 2010

wanseponataim di Jusco

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/21/2010 11:16:00 PM 0 comments Links to this post


haaa...bawak jalan-jalan ke tempat kerja aku kejap. Aku promoter jek, sehari buat la dalam 5 6 jam jaga kedai. Bukan kedai sangat pun, lebih kepada jaga barang sebenarnya. Ok la jugak, seronok sebab aku jaga bahagian permainan kanak-kanak wawawa

ni barang aku..semua pun watak kartun. Memang garu kepala la sesape mak bapak yang datang dengan anak-anak diorang


feveret aku ni


bole bawak kete tu jalan-jalan


pun feveret aku..selalu main 'xoxo' kat sini, jadik feveret pakcik-pakcik yang datang bawak anak diorang jugak


Kalau tak ada orang, kitorang la yang main menatang tuh. Lagipun, kalau kat tempat aku, rata-rata yang beli tu orang tua. Beli kereta mainan tu, diorang buat koleksi. Yang lelaki la, seketul kecik kereta Tomica saiz separuh tapak tangan tu ade la dalam rm30, maunya sekali beli 2 3 ketul. huish..tak tau nak membazir duit kemana la tu nampaknya. Meh bagi kat aku.


buah pear and bergedel kentang feveret Fifi


Jatil makan ayam goreng, mak cik kat blakang makan yogurt

Lepas tu, bila lapar, haa...ni part paling best. Kalau dalam pukul 9 tu, bahagian makanan buat jualan murah. Croquette (basically bergedel tapi bersalut serbuk roti), karaage (ayam goreng cucuk lidi sate) dengan yakitori (ayam masak kicap cucuk lidi sate) dengan karipap dia jual diskaun 30%. Maunya tak macam orang gila kitorang beli. Lepas tu, makan kene sorok-sorok. Pak guard nampak, mau kene halau. Pak guard kat sana garang ouh.....(psst, yang gatal pun ade jugeeekk)

So far, kerja memang letih. Tapi sambil-sambil tu, study la. Masa terhad, tidur pun cukup-cukup sekadar nak hilang penat. Betul la,seronok lagi study dari kerja rasanye.


Saturday, October 16, 2010

Bau

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/16/2010 04:27:00 PM 0 comments Links to this post
Balik kerja hari tu, dah pukul 6.30 petang. Sebaik je aku bukak pintu bilik, aku terbau sesuatu. Bau macam kopi cap 434 keluaran Muar yang biasa aku buat kat rumah untuk minum petang. Aduss...jadik rindu pulak petang-petang macam nih. Rindu kat rumah.

**

Pagi ni selepas dia balik, aku terus masuk bilik. Buat-buat study sikit dan tertidur. Bangun tidur aku terbau pulak perfume yang dia selalu pakai. Aku carik mana datang bau tu, rupanya melekat kat baju aku. Rindu lagik.

**

Masa tahun pertama, ada satu perfume yang aku suka pakai ke kelas. Dan Zatil cukup kenal bau tu. Then lama aku tak pakai perfume tu sebab sayang, tinggal sikit je lagipun. The next year aku pakai, then Zatil kata, 'Hmm...ni bau kau. Lama ko tak pakai bau ni.'

**

Shakirin, member aku tu ada satu bau yang agak sinonim ngan dia. Bau perfume aku maksudkan, bukan bau ketiak. Ada sekali aku jalan-jalan kat Queensbay, aku terbau bau tu, 'eh, macam bau Yin..' Aku tercarik-carik orangnye yang aku sangka Yin, rupanya bukan.

**

Bau. Kita ingat kita pakai perfume supaya orang tak kutuk bau badan kita. Sebenarnya, ada lebih dari tu. Kalau kita kekalkan dengan satu bau je, orang akan mudah ingat kita berbanding kita pakai berbagai-bagai jenis perfume.

Thursday, October 14, 2010

kisah promoter

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/14/2010 07:41:00 PM 0 comments Links to this post

lokasi : pasaraya Jusco, Queensbay

seorang lelaki Jepon bersama isterinya mundar-mandir kat bahagian permainan kanak-kanak.
promoter : may i help you, sir?
customer : err...we're looking for 'fishbie'
promoter : sorry, sir?
customer : 'fishbie...like this one (sambil melakukan aksi seolah-olah melontar sesuatu dan membuat gerakan memusing)
promoter : oh, do you mean frisbee? for the dog?
customer : fishbie!
promoter : yess...for the dog one, right?
customer : we play it like this...(sambil melakukan aksi lontaran)
promoter : (aik, takkan mainan hanjing nak carik kat tempat mainan kanak-kanak plak, pelik)
customer : fishbie! fishbie!!
promoter : is it boomerang, sir? or frisbee?
customer : no! not boomerang. fishbie..
promoter : for the dog, right? yeah, we have it. but it's not here, it's on the ground flour, on pet's department.
customer : aah, thank you.
promoter : you have a dog?
customer : actually...it's for my son


....sebab ari tu,aku nampak mende tu kat bahagian makanan, syampu ngan mende-mende untuk anjing ngan kucing tu...

Tuesday, October 12, 2010

seekor lebah yang sibuk

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/12/2010 02:26:00 PM 0 comments Links to this post
Sebab aku dah buat part-time. 8 jam bekerja, 4 jam belajar, 4 jam tido, 2 jam bergayut, 1 jam facebook (kadang-kadang setengah jam), 2 jam makan, 4 jam kelas = 25 jam sehari. Mana aku kaut lagi sejam tu, aku pun tak perasan.