.

seposen untuk Porsche

Monday, September 8, 2014

Sticky Date Pudding

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 9/08/2014 11:54:00 AM 0 comments Links to this post
Assalammualaikum w.b.t.

Sejak-sejak baru beli oven ni, aku merajinkan diri untuk membakar kek. Minggu lepas buat Nutella brownies, minggu ni buat puding kurma pula. Memang aku akan pastikan pelaburan aku ni berbaloi untuk perut kami anak beranak. Walaupun oven cap ayam je tapi aku amat berpuas hati sebab dah lama aku mengidam nak beli.

Jadi, apabila cadangan aku nak beli wallpaper ditolak mentah-mentah oleh asben, aku laburkan pulak beli oven. Nampaknya dia tak kisah sangat. Ceit!

Ahad lepas, aku jadik hakim pertandingan bercerita kanak-kanak tabika Kemas. Memang seronoklah sebabnya diorang ni teramatlah kiutnya bercerita menggunakan kostum lagi. Yang cerita pasal ikan, jadik ikan. Yang cerita pasal arnab, jadik arnab. Yang cerita pasal harimau, siap ada misai lagi. Hahaha.

Oleh kerana asben duty dan exam, aku rasa bersalah kalau tak masakkan sesuatu yang spesel untuk dia. Sebabnya lunch hanyalah cencaru bakar dan kobis tumis air. Betapalah kampungnya. Jadi, untuk minum petang tu aku buatkan Sticky Date Pudding sebab kurma bulan remdan masih berbaki dua kotak. Huhu...banyak tu.



Resepinya dapat dari Aku Bukan Masterchef

150g     kurma, seeded dan cincang
1/2 sdk soda bikarbonat
125ml   air panas
40g       butter suhu bilik
50g       gula kastor
60g       gandum + 1/2 sdk baking powder
1 biji    telur

Cara penyediaan:

1. Kurma yang telah dicincang tu dicampur dengan air panas dan soda bikarbonat. Biarkan dalam 5 - 10 minit kemudian blend campuran ni hingga menjadi puri.
2. Dalam mixer, pukul butter dengan gula sehingga putih dan ringan. Dalam kes aku, batter tu ala-ala kuning pucat camtu terus aku masukkan telur dan pukul lagi.
3. Setelah sebati campuran dalam mixer, menggunakan kaedah kaup balik, masukkan puri kurma tadi. Kemudian, masukkan tepung gandum dan kaup balik sampai sebati.
4. Bakar dengan kepanasan 160 darjah celcius selama 25-30 minit.


Butterscotch sauce

50g         ulsalted butter
1/2 cup   soft brown sugar
200ml    whipping cream
secubit garam

1. Cairkan butter dengan api kecil. Sudah butter mencair, masukkan gula perang dan kacau sampai la gula cair. Kemudian, masukkan whipping cream dan kacau sehingga campuran menjadi licin, berkilat.
2. Masukkan secubit garam kerana aku suka lemak-lemak sikit. Masakkan sos sehingga mendidih selama 2 minit dan turunkan suhu selepas mendidih. Biarkan lagi selama beberapa minit kemudian bolehlah tutup api.
3. Siap dan hidangkan



Wednesday, September 3, 2014

Selamat Hari Jadi, Raid!

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 9/03/2014 08:40:00 AM 0 comments Links to this post
Assalammualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, dah setahun dah anak kami dilahirkan dan dibesarkan. Walaupun tak berapa montel macam anak-anak kawan yang sebaya dengannya, tapi aku tetap rasa dia tu comel. Anak sendiri kan. Ingatkan nak buat makan-makan sedikit sempena hari jadi dia tapi asben pulak kena pergi parade kat Dataran Ipoh. Sudahnya, tak balik kampunglah kami.



Yaa..sungguh bersemangat disitu. Actually, bawak bekal masa pergi parade tu sebab kami tak sempat sarapan. Bertolak pun pukul 5.30 pagi. Perlu sampai awal sebab nanti ada jalan utama yang ditutup untuk perarakan. So sampai Ipon baru la solat Subuh and settle down. Sempat jugak buat brownies Nutella semalamnya untuk dibawak bekal. Cuma roti John je disediakan pagi Ahad tu.

Resepi Nutella Brownies Chewy Gooey
sumber : Mother thyme

3/4 cawan tepung serbaguna
1/4 sudu teh garam
1/3 cawan unsalted butter
1 cawan gula (aku guna cuma 3/4 cawan je)
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan Nutella (aku pakai 1/2 cawan)

Cara penyediaan :
1. Panaskan oven 350 darjah
2. Satukan tepung dan garam dalam satu mangkuk. Ketepikan.
3. Beat butter sampai lembut dan gebu. Kemudian masukkan telur, gula, esen vanilla dan putar sehingga sebati. Kemudian masukkan Nutella dan putar lagi.
4. Masukkan tepung dan gunakan kaedah kaup-balik. Masukkan dalam loyang empat segi 8" dan bakar selama 30-35 minit.

Gambar tak sempat ambik tapi pada aku, brownies ni amat manis kalau mengikut resepi asal. Kemanisan gula dan Nutella tu memang mencengkam jiwa raga walaupun dah kurangkan sukatan. Tapi bahagian atas brownies aku memang cantik. Bila dah sejuk, nampak merekah. Dan brownies ni agak chewy gooey.

Untuk roti John, malam tu aku tumis daging burger cap Ramli yang dah aku cincang kecik-kecik dengan bawang, bawang putih dan halia sikit. Lepas tu aku tambah rempah kari, garam, kicap manis sikit. Dan aku sejukkan.

Esoknye bangun pepagi, aku terus kocokkan telur, campak daging tumis tu dalam telur dan terus leperkan atas kuali. Tekapkan roti Massimo. Sampai la telur tu masak serata atas roti tu. Kemudian, aku susunkan kobis yang dihiris nipis beserta timun. Picitkan mayo dan sos cili, setel. Nanti ada masa aku buat lagi dan aku upload gambaq na. Entry masakan ni wajib bergambar barulah nampak menarik. Tapi makcik ni maleh nak ambik gambo. Terkejar-kejar saja lepas masak, nak buat itu ini. Huhu