.

seposen untuk Porsche

Wednesday, September 3, 2014

Selamat Hari Jadi, Raid!

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 9/03/2014 08:40:00 AM
Assalammualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, dah setahun dah anak kami dilahirkan dan dibesarkan. Walaupun tak berapa montel macam anak-anak kawan yang sebaya dengannya, tapi aku tetap rasa dia tu comel. Anak sendiri kan. Ingatkan nak buat makan-makan sedikit sempena hari jadi dia tapi asben pulak kena pergi parade kat Dataran Ipoh. Sudahnya, tak balik kampunglah kami.



Yaa..sungguh bersemangat disitu. Actually, bawak bekal masa pergi parade tu sebab kami tak sempat sarapan. Bertolak pun pukul 5.30 pagi. Perlu sampai awal sebab nanti ada jalan utama yang ditutup untuk perarakan. So sampai Ipon baru la solat Subuh and settle down. Sempat jugak buat brownies Nutella semalamnya untuk dibawak bekal. Cuma roti John je disediakan pagi Ahad tu.

Resepi Nutella Brownies Chewy Gooey
sumber : Mother thyme

3/4 cawan tepung serbaguna
1/4 sudu teh garam
1/3 cawan unsalted butter
1 cawan gula (aku guna cuma 3/4 cawan je)
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan Nutella (aku pakai 1/2 cawan)

Cara penyediaan :
1. Panaskan oven 350 darjah
2. Satukan tepung dan garam dalam satu mangkuk. Ketepikan.
3. Beat butter sampai lembut dan gebu. Kemudian masukkan telur, gula, esen vanilla dan putar sehingga sebati. Kemudian masukkan Nutella dan putar lagi.
4. Masukkan tepung dan gunakan kaedah kaup-balik. Masukkan dalam loyang empat segi 8" dan bakar selama 30-35 minit.

Gambar tak sempat ambik tapi pada aku, brownies ni amat manis kalau mengikut resepi asal. Kemanisan gula dan Nutella tu memang mencengkam jiwa raga walaupun dah kurangkan sukatan. Tapi bahagian atas brownies aku memang cantik. Bila dah sejuk, nampak merekah. Dan brownies ni agak chewy gooey.

Untuk roti John, malam tu aku tumis daging burger cap Ramli yang dah aku cincang kecik-kecik dengan bawang, bawang putih dan halia sikit. Lepas tu aku tambah rempah kari, garam, kicap manis sikit. Dan aku sejukkan.

Esoknye bangun pepagi, aku terus kocokkan telur, campak daging tumis tu dalam telur dan terus leperkan atas kuali. Tekapkan roti Massimo. Sampai la telur tu masak serata atas roti tu. Kemudian, aku susunkan kobis yang dihiris nipis beserta timun. Picitkan mayo dan sos cili, setel. Nanti ada masa aku buat lagi dan aku upload gambaq na. Entry masakan ni wajib bergambar barulah nampak menarik. Tapi makcik ni maleh nak ambik gambo. Terkejar-kejar saja lepas masak, nak buat itu ini. Huhu














0 comments: