.

seposen untuk Porsche

Friday, December 19, 2014

Yang Keterlewatan

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 12/19/2014 08:36:00 AM
Assalammualaikum w.b.t.

Semalam penjawat awam sudah menerima kemasukan gaji bulan Disember. Gaji awal sebab minggu depan sambutan kismas. Sekali aku cucuk, baki gaji aku hanyalah 3 angka. Naik terbeliak mata aku depan mesin ATM. Pesal aku punya tak masuk lagi?

Lepas tu barulah aku teringat, dokumen aku dari Johor baru je sampai sini 2 bulan lepas. Mesti diorang tengah proses dokumen and buat pusat pembayaran gaji baru untuk aku. Mulalah aku terfikirkan hutang yang menimbun. Bila aku kira-kira semula, hutang aku sama jumlahnya dengan gaji aku. Macam manalah aku hidup selama ni? Betullah kata orang, orang yang kaya itu ialah orang yang tidak mempunyai hutang.

Tadi, nak isi minyak kereta yang dok lip lap lip lap dari semalam pun membuatkan aku menyelongkar seluruh isi rumah. Kot ada duit terselit celah mana. Dalam hati menggunung harapan, moga-moga adalah sekeping dua not merah terselit. Cukuplah asalkan minyak keter tak berkelip. Asalkan dapat aku ke pasar. Hidup minggu ni pun berdasarkan belas ihsan suami. Maka terpaksalah aku berbelanja ciput-ciput dan beli apa yang perlu sahaja.

Sudahlah esok adik ada interview. Aku dah book kan homestay. Gaji tak masuk, macam mana nak bayar homestay. ASB lambat lagi boleh keluarkan. Kalau tak boleh jugak aku mengorek sikit-sikit nak tampung celah mana tak cukup. Baru plan nak jalan-jalan tapi nampak gayanya tak jadik.

Mungkin lepas hantar adik aku interview, kami balik ke rumah mertua dahulu. Aku bukan nak mengumpat, tapi sekadar meluahkan. Letihnya balik rumah mertua ni. Kadang aku terasa nak carutkan aje. Tanggungjawab aku hanyalah pada suami. Bukan pada abah mertua. Dia yang bertanggungjawab pada suami dia. Kenapa tinggalkan?! Hangin beb.

Tapi elok jugak kalau aku balik ni, mak mertua tak ada. Kihkihkih. Instead of my talent on cooking, I don't like to be forced to cook. When I was forced, you can see the results of the food. Kadang tu tak sedap, terkering lah, masin lah...urghh!

Hope balik kampung ni, usahlah deme mengajak pergi memana. Aku tengah kering, Bila la payment nak masuk...tsk..tsk..

0 comments: