.

seposen untuk Porsche

Friday, February 18, 2011

basikal dan anjing

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 2/18/2011 11:52:00 PM

Petang yang indah, disertai angin sepoi-sepoi bahasa dan kayuhan basikal aku perlahankan. Menikmati keindahan pokok-pokok pisang...ermm alangkah indahnya jika dapat ku makan pisang-pisang tersebut. Tiba-tiba..

'Woit, jom masuk taman tu, kite tak pernah kayuh kat situ,' cadang Dayah. Kayuhan basikalnya diperlahankan seketika. Aku mengangguk setuju. Lantas pedal dikayuh semula.

Kawasan taman tu memang jarang kami masuk untuk jalan-jalan. Almaklumlah kawasan yang rata-rata penduduknya berketurunan Tionghua, ramailah yang membela anjing. Semakin kurang rajinlah aku nak main beskal kat situ.

Kayuhan basikal diperlahankan.
'Dayah, jum patah balik, dah pukul nam stengah,' aku mengajak. Tanpa menunggu anggukan kepala beliau, terus aku pusingkan basikal. Serentak itu jugalah seorang Amoi membawa keluar anjing jenis poodle yang berwarna putih. Dan serentak itu jugalah-

'Ruff! Ruff! Ruff!' Poodle tersebut berlari ke arahku. Gembira barangkali melihat budak berumur 9 tahun menaiki basikal berwarna merah. AKU CUAK!! Terlepas kaki dari pedal, aku tergolek tepi jalan. Menjerit-jerit aku ketakutan sebab aku fikir, nanti kena samak. Leceh! Amoi tersebut tidak mengambil apa-apa tindakan tetapi tertawa melihat telatah anjingnya. Beberapa minit kemudian, barulah dia menarik anjingnya pergi sambil meminta maaf padaku.

Aku rendang anjing ko tu baru tau!

0 comments: