.

seposen untuk Porsche

Wednesday, March 16, 2011

buat kesalahan itu 'tak apa'

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 3/16/2011 10:53:00 AM
'Macam mana nak pandai English ek?'

Pertama sekali, minta maaf banyak-banyak kalau ada yang ingat aku poyo, koya atau pape je lah. Yang penting, itu antara soalan yang biasa ditanyakan. Tapi kat sini nak bagi tips-tips yang boleh la diamalkan untuk menguatkan penguasaan bahasa omputih ni.

1. Rajin-rajinlah menonton cerita omputih yang ada sarikata bahasa Melayu. Bukan apa, cuba tengok ayat-ayat yang mereka gunakan, tengok pulak bahasa Melayunya. Dan dalam hati, ulang balik ayat yang diorang cakap tu. Ini berguna untuk perbualan.



2. Kalau tengok cerita bahasa Melayu, tengok translating dalam bahasa omputih. Haa..ni kalau nak bina ayat bagus la, sebab ayat Melayu panjang meleret-leret. Sekali kau tengok dia transfer dalam bahasa omputih, pendeknye la hai.









3. Sekali sekala dengan kengkawan, cuba la bertanya atau bercakap dalam English. Contohnya :

   Ali    : Aku lapar la weyh...jum makan
   Abu : Eat...eat...eat...itu je lah yang ko tau.
  Ali    : Poyo la ko nak cakap omputih dengan aku plak
  Abu   : Aku tau ko jeles, aku hensem dan poyo cambagus speaking ngan ko plak kan?

Praktis ayat drama dalam perbualan. Malu tapi kena enjoy lah. Biar orang gelak, janji kita belajar sesuatu, tak gitu? Rileks sudah.



4. Tengok kartun! Yaa...kartun. Kartun biasanya menggunakan bahasa yang mudah difahami dan ringkas. Itu yang penting. Tapi dari segi kosa kata, kartun lebih sesuai untuk perbualan sebab kosa kata mudah dan susunan ayat menarik.

5. Yang paling penting, usaha! Tak ada usaha, tak kemananya semangat kita ni.

Tips kat atas ni berguna untuk perbualan kita seharian. Sebab kita ada 2 kebolehan berbeza. Ada yang boleh bercakap, tapi lemah menulis. Ada yang boleh menulis, tapi lemah dari segi percakapan. Kalau 2-2 boleh, Alhamdulillah... selamat berjaya! (n_n)

0 comments: