seposen untuk Porsche

Langkawi :: Budget trip

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 9/11/2012 06:47:00 PM
Assalammualaikum w.b.t.

Yeay..Alhamdulillah sudah pun pulang dari holiday. Giler ah boleh plak gua demam dalam bas malam tu perjalanan ke Perlis. Peh, seksa tak payah cakap la. Tapi demi semangat membara, ku gagahi jua untuk sampai ke destinasi pelancongan.

Bertolak dari Pasir Gudang pukul 8.30 malam, tapi bas tu boleh plak pergi Larkin dulu ambik orang. Harga tiket RM 186.70 pergi balik. So dalam pukul 10 jugak la gerak. Pukul 7.30 pagi kitorang sampai kat Shahab Perdana, Kedah. Aku agak-agak komfem sampai Kuala Perlis lambat ni, mesti dalam pukul 10.30 punya. Dah tu nak sampai Langkawi pukul berapa? Tunggu feri lagik. Terus aku utarakan cadangan kat Najmie untuk stop kat Kedah jek.

Najmie pun on. Kitorang turun and terus carik bas ke jeti Kuala Kedah, Kedah. Aku ingatkan aku dah takkan naik lagi bas ting-tong *bunyik loceng bas* ni...rupenye naik jugak. Peh!! Bas dia boleh tahan oldskool. Kalau ikutkan kat tempat aku, bangla ngan jebeng jek yang naik bas camni. Selamat Kedah takde jebeng...kot.

To my surprise, sedap plak naik bas pepagi camtu. Angin sejuk, keter pun tak banyak. Sambil mengenakan Ray Ban Aviator...aku tenggek muka kat tingkap bas. Huu sedap. Ah, bukan ade orang kenal pun. Lama gak nak sampai ke jeti tu, dalam sejam ada kot.

Sampai jeti, dapat tiket feri pukul 10.45. RM 23.00 je harga tiket. Sambil tunggu feri, makan roti canai dulu kat mapley berdekatan. Lepas tu naik feri dalam 2 JAM baru sampai Langkawi. Feri plak so-so je level dia..ade je bebudak kecik nanges. Disebabkan aku noob sangat, terambik tempat orang. Peh, jebeng beb! Tapi Indon kaya la...cakap omputih berabuk dengan aku sebab aku terambik seat dia. Selamat anak bujang die hensem gilos.

Sampai Langkawi...EXCITED beb. Teksi RM 6 je untuk perjalanan dari jeti ke pekan Kuah, tempat hotel 1Baron Langkawi. Disebabkan keletihan, check in lepas tu siap-siap terus g makan. Ada satu tempat makan best kat area Pekan Kuah ni. Restoran makanan Thai berhampiran simpang empat, cornet lot. Konsep fine dining tapi nak ala cart boleh jek.

Gua suggest tempat ni sebab tomyam dia terbaik. Mungkin sebab sebelum ni aku tak pernah makan tomyam dalamnya ada isi ikan merah kot. Tapi tomyam dia memang sedap, lemak dan cukup masam, pedas dan manisnya. Even aku yang demam-demam pun, menghirup jugak kuah tomyamnya. Sekali duduk cecah RM 60 jugak.

Then bermulalah pencarian coklat. Ada banyak kedai-kedai borong coklat kat Pekan Kuah ni. Pilih je la. Aku dengan Najmie masuk dekat Haji Ismail (popular hokeh kedai ni) dengan Langkawi Saga. Ada sesetengah jenis macam Ferrero Collection takde kat Haji Ismail, tapi ada kat Langkawi Saga. Macam Golden Boronia murah kat Haji Ismail, mahal sikit kat Langkawi Saga. Lindt & Sprungli Collection cuma ada kat jeti jek. Macam tu la.

Sepeket RM 21.90
Coklat putihnya tidak terlalu manis macam coklat murahan yang lain, kacang pun banyak. Memang sedap.
Apalah maknanya...

Hasil borongan

Malam tu kitorang kuar lagi. Seriously Pekan Kuah lagi hidup belah malam. Ramai orang kuar jalan-jalan dan beli-belah. Baru nampak muka mat-mat saleh makan minum kat restoran-restoran seafood Cina. Aku sempat la rembat sejenis dua coklat lagi sambil cuci mata. Kitorang carik tempat makan je la. Selamat berdekatan hotel ada satu lagi tempat makan yang memang terbaik. Restoran ni berkonsepkan kafe terbuka. Makin malam makin ramai yang datang. Kitorang seperti biasa la. Fine dining. Ada pembuka selera, menu utama dan pencuci mulut (jus buah yang mantap).

Esoknya hari last, after breakfast terus check out dan menuju ke jeti. Kat situ kitorang tinggalkan luggage dan berjalan kaki round kawasan sekitar macam dataran Helang dan Langkawi Fair. Kat Langkawi Fair, ada satu restoran Arab yang best dimana aku telah try Turkish Coffee. Turkish Coffee ni kalau minum tanpa gula, rasanya pahit dan ada macam rasa herba sikit. Tapi bila tambah gula, rasa dia dah balance. Seteguk Turkish Coffee memang mendatangkan kepuasan. Walaupun pekat, tapi rasanya tak strong macam kau bancuh kopi 434 dalam cawan kecik, lepas tu kau minum, boleh migrain.

Lepas tu aku makan falafel. Serius tak sedap! Aku pelik camne la Maria Tunku Sabri dalam JJCM tu cakap falafel sedap. Macam wadeh jek aku rasa. Lagi sedap wadeh tu sebab ada bau daun kari dan rasa pedas dan masin. Falafel ni camtu jugak, dibuat dari dal kot...ke kacang kuda? Entahla, tapi plain jek rasa dia.

Next kitorang jalan kaki ke jeti, terus carik tempat lunch plak. Kat jeti tu ada satu mapley, yang ni aku tak berapa rekomen sebab tak berapa sedap huhu. Nasi ayam...ayamnya masin. Najmie makan mee goreng, pun tak berapa kena dengan tekak.

Then bermulalah perjalanan pulang pulak. Walaupun tak round island tapi aku tetap puas hati sebab dengan izinNya..kami dapat rezeki yang sangaaat sedap. Alhamdulillah (n_n)

InsyaAllah destinasi seterusnya Legoland, Nusajaya.