.

seposen untuk Porsche

Tuesday, October 21, 2014

Sup Tulang Berempah

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/21/2014 09:41:00 PM
Assalammualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, termakan jugak daging korban yang emak bekalkan. Sebelum mak bekalkan hari tu, mak rebus dulu tulangnya dan kemudian disejukkan, baru masuk tupperware. Sebab perjalanan jauh dari Selatan ke Utara, kalau bekalkan daging segar takut basi. Jadi, sampai rumah aku pun terus masuk freezer.





Senang je aku buat sup tulang ni. Cuma masa memasak tu ambil masa lama sebab aku tak ada periuk tekanan. Aku rebus atas dapur je. Esoknya asben dok tanya, 'sup semalam ada lagi?' Sedap lettew. Sebenarnya aku mengikut tips Mamak Haji, korang boleh gugel blog dia. Katanya lebih lama kita mereneh sup dengan api kecil, lebih sedap sup tu sebab ia pekat dan beraroma. Aku akui, memang betul pun.

Bahan untuk direbus dahulu:

1kg tulang
Seinci halia diketuk
Bunga lawang

Bahan tumis:

5 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, hiris halus
Bawang ni digoreng sampai jadi macam bawang goreng. Warna coklat dan baunya wangi. Dah siap bawang goreng ni terus masukkan dalam periuk rebusan tulang tadi. Minyak gorengan bawang ni aku tak campur.

Bahan rempah tumis:

5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit halia
1 paket kecil rempah sup
Sesudu kecil rempah kurma
1 batang serai dititik
Sedikit lengkuas (aku tumbuk pecah je)

Kesemua bawang putih dan merah ditumbuk. Kemudian ditumis sampai naik bau, masukkan perencah sup, perencah kurma, serai dan lengkuas. Tumis sampai naik bau dan campakkan semua ke dalam periuk sup tadi. Perasakan dengan garam.

Kendian, tunggulah sampai daging empuk dan boleh dihidangkan bersama sambal kicap dan limau nipis. Sedap...ade masam-masam sikit, pedas sikit. Memang segar menghirup sup ni.

0 comments: