.

seposen untuk Porsche

Tuesday, October 7, 2014

Cabaran seorang surirumah

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/07/2014 03:33:00 PM
Assalammualaikum w.b.t.

Sejak-sejak incik asben mengikuti kursus selam ni, letihnye aku kemain. Memikirkan timbang rasa seorang isteri tu, aku masakkan dinner. Bukan sebelum ni tak pernah masak, masak je. Tapi sejak dia on course ni, itu merupakan part of my responsibility dalam memastikan perutnya berisi. Balik kerja ambik Raid dah pukul 3.40, sampai rumah dah pukul 4.00 petang. Itu jam la nak mengeluarkan ayam, ikan atau daging dari freezer sambil merancang menu apa nak dimasak. Maklum aku ni masakannya memang simple. Kadang lauk hanya sejenis, sejenis lagi ialah kicap sambal cecahan budu.

Kadang kesian tengok suami berlaukkan sejenis. Jadi, isteri ambik effort untuk masak dua jenis. Satu ayam/daging, satu lagi sayuran. Wah, selera pulak dia makan. Kadang tu balik malam pun dia mengulang lagi sepinggan. Tapi keletihan aku pulak tak tertanggung sebab nak menguruskan Raid. Mandikan dia, main dengan dia sambil mengemas rumah.

Aku membayangkan macam manalah surirumah yang mempunyai anak 3 4 5 orang tu. Macam mak aku. Jenuh nak menguruskan kami adik beradik dikala abah tak ada kat rumah. Tapi dulu kami survivor. Bedal je apa yang ada. Aku sekarang mengada-ngada, makan kena berhidang siap hias cantik-cantik.

Kadang tu bila tengok hujung minggu, wah seronok bapak dan anak tergolek dalam bilik. Ibunya dah bangun seawal jam 6.30 pagi sebab nak siapkan sarapan, sambil mengemop rumah, sambil itu jugalah basuh baju dan sambil itu jugalah merancang apa nak beli kat pasar. Memang aku selalu beli stok lauk untuk seminggu.

Tapi waktu hujung minggu jugalah kot laki aku nak makan spesel-spesel sebab aku ada masa untuk memasaknya. Kalau hari bekerja lauk hanya kacau goreng, tapi hujung minggu boleh la bergulai asam pedas bagai. Dan terlebih rajin pulak siap baking brownies atau buat puding. Kemainlah demi nak memikat perut suami. Aku tak taulah berjaya pikat atau tak.

Minggu lepas besday aku. Dan suami aku terlupa. Itu pun dia wish sebab dia bukak fesbuk tengok wall aku ada ucapan. Itu pun selepas tiga hari. Ceit! Aku pun buat-buatlah masam muka. Muahahahah! Tapi lepas tu ok je..sebab hadiah dia dah bagi awal dua bulan. Kikiki.

Semoga diberi kekuatan olehNya untuk meneruskan hidup ini sementara menunggu mati.

0 comments: