.

seposen untuk Porsche

Sunday, October 12, 2014

Tak puas hati, isi tangki dengan air, percuma!

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 10/12/2014 09:02:00 AM
Assalammualaikum w.b.t.

Hari ni dapatlah berehat kejap kerana asben bawak anak pergi kerja. Aku pulak nak ngemas rumah tak jadik kerana kontraktor yang renovate dapur kami tidak menyiapkan kerja mereka semalam. Kerja 2 3 hari jadik kerja 2 minggu nampaknya. Syabas kroni!

Kenaikan harga minyak walaupun sekadar 20sen seliter memang membawa impak yang besar dalam pembahagian pendapatan perkapita family aku. Yaa..walaupun 20sen. Aku ni seminggu isi minyak 2 kali dengan jumlah hampir RM150. Tu baru seminggu, darabkan dengan 4 minggu bekerja dah dekat RM600.

Aku terkilan dengan sikap segelintir masyarakat yang tidak merasa beban orang lain. Aku lihat mereka mengambil jalan mudah dengan menasihati orang yang kurang berkemampuan macam aku ni untuk 'campur je dengan minyak masak kalau nak liter yang lebih.' Ketahian apakah itu?

Maaf cakaplah. Aku lihat mereka yang 'tak fikir sebelum bercakap' ni samalah seperti pak muntri yang kata 'kalau tak suka duduk Malaysia, keluarlah!'. Baguslah cara pemikiran macam tu.

Kebanyakan statement kurang bijak ini dikeluarkan oleh golongan berada dan berkemampuan yang mampu membayar lebih untuk segala-galanya dan tidak terkesan jika minyak naik waima seringgit sekalipun. Mereka juga boleh tergolong dalam kumpulan senior di mana gaji sudah stabil dan anak-anak sudah besar dan tidak memerlukan BR1M lagi. Kumpulan masyarakat ini juga adalah penyokong parti dacing.

Aku atas dasar hormat, aku tidak meneruskan perang wassap. Kerana aku sedar, ada pihak memerhati yang mengharapkan kami bertikam lidah menerusi aplikasi itu. Pihak memerhati ini terdiri dari mereka yang 'lalang' yang suka mengapi-apikan kami. Jadi, aku sekadar berkongsi tips yang aku dapat dari group lain mengenai cara lebih bijak mengisi minyak petrol. Disuruhnya aku tambah minyak masak ataupun isi dengan air. Just for your information, air pun kena bayar. Ke u suruh i isi dengan air kencing u?

Nanti dikata aku ni kurang ajar dengan orang tua. Tapi orang tua yang sukar menerima pendapat orang muda inilah yang membawa kehancuran masyarakat madani....gitu bahasa aku ye. Adakah kerana anda dahulu makan garam maka anda lebih memahami segalanya? Adakah kerana anda profesor maka anda tahu semuanya tentang politik, sosio-ekonimi, kaunseling dan kebudayaan?

Kemonlah, that is so typical old people. I prefer the one who can listen to our voice and think about it. We're not just raising up things because we hate you, Definitely not. But because we are living the world now, and ignoring us just make us upset.

If you have children, and your children comes to you when something happen. Would you just sit there and won't get your child to talk?

Or you sit there, listen and try to console him?

If you are choosing the first one, you might as well nurtured him to be rebellious. Without you knew it.

But the second one, you make a thinker and as well a good partner. Listen to us, try to console and make changes. This is what a discussion meant to be. To get things better.

Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut diam...

Yang remeh dan yang temeh, berlegar di sekelilingku...

Buatlah, buatlah, buatlah tak tahu...

Biarkan, biarkan, biarkan berlalu...

Someone remind me of this song. And personally I don't enjoy it as much as she did. Ini ialah lagu yang menyindir. Menyindir mengenai sikap sesetengah masyarakat yang buat tak kisah dengan apa yang berlaku di sekelilingnya. Tak kisah asalkan dia boleh hidup. Inilah lagu untuk masyarakat yang mementingkan diri. Bagai enau dalam belukar. Apabila kucing tiada gigi, tikus mula menari-nari. Nampak?

Untukmu, semoga berbahagia.






0 comments: