.

seposen untuk Porsche

Sunday, July 24, 2011

top 3 manisan kegemaran

Posted by kaki ayam a.k.a. ceker at 7/24/2011 09:32:00 PM
Sejak bila aku menjadi ala-ala blogger masakan nih? Ala..pe salahnya khenn. Aku suka memasak, walaupun kengkadang ke laut gak rasa masakan tu, tapi usaha membuatnya tetap ada walaupun mendapat tentangan dari MAK haku sendirik! Haha dulik hape aku.


Aiskrim buat sendiri tak perlukan ice cream maker. Ha, macam mana tu? Gunakan krim masakan dalam kotak tu (tak pasti berapa ml satu kotak kecik Anchor tu), gula halus dalam 3 cawan, biskut oreo yang dihancurkan dan putar semua. Sejukkan adunan tu dalam peti sejuk bahagian chiller untuk 2 jam. Keluarkan dan ready! Kalau nak resipi lengkap, boleh rujuk blog Mat Gebu dan my resepi yang menjadik rujukan aku jugak setiap masa.

Aku memang rajin makan aiskrim. Balik dari Bukit Jambul atau Queensbay, aku makan aiskrim. Balik kedai naik motor aku pegang sebatang aiskrim. Waktu kerja pun aku curik-curik makan aiskrim. Pendek kata, aiskrim dan aku memang sahabat baik!




Scones ni sebenarnya lebih kepada roti ya, bukan biskut. Dan versi aku, aku suka buat scones yang lebih menyerupai biskut dengan melebihkan kandungan butter. Bila makan dengan aiskrim, memang walla! Tapi makan dengan jem panas-panas tetap sodap untuk minum petang. Sejak-sejak rajin buat scones ni, dengan rajinnya jugak aku cuva *cuba untuk mencuba resepi scones yang lain. Ada yang guna yogurt, telur, susu segar, campurkan cip coklat dan jugak kismis.




Karamel puding dengan tekstur halus. Kawan aku pernah tanya, 'kau pakai 10 bijik telur tak hanyir ke?' Huish, mestilah hanyir. Tapi itu pun kalau kau tak letak esen vanilla la. Aku selalu buat puding ni, aku suka kalau tak ada ruang-ruang kosong macam sarang semut kat pudingnya. Dan kuah gula yang tak pahit. Hari tu aku buatkan Wan puding ni masa dia datang, nak bentuk comel punya pasal, terhangus kuah gula tu. Heheh bedal je la ye

Ni memang all time feveret pak cik. Bulan puasa, mahupun bulan Syawal, maupun bulan Mei, Jun, Oktober...aku mesti buat.

Sebenaqnya ceq tensen, ceq buat puding laiciaq (laici) tadi petang, gambar sikit punya cantik aku ambik tapi takleh upload. Pehal ntah.



Pics credit to Google ;")

0 comments: